Основни стъпки при маркетинга в социалните мрежи

Автор: Боряна Иванова

Кога маркетингът в социалните мрежи е успешен и как да го направим такъв?

Начините, по които взаимодействаме с клиентите си, са разнообразни, динамични и постоянно променящи се. Потребителите имат многобройни нужди и потребности, които брандът трябва да разбира, познава и търси начини да удовлетворява. А най-подходящият метод за това е чрез маркетинг в социалните мрежи. Но какво всъщност представлява той и как можем да го използваме успешно за нашия бизнес?

 

Какво представлява?

Маркетингът в социалните мрежи е свързан със създаването и публикуването на уникално съдържание, което винаги трябва да бъде съобразено с конкретната платформа, независимо дали това е Facebook, Instagram, Youtube, LinkedIn, TikTok и т.н. То трябва да отговаря на нуждите на клиентите ни, което изисква от нас да изслушваме внимателно последователите си и да се стараем да ги ангажираме със съдържанието си. Всичко това бива последвано от анализ на резултатите, пускане на реклами и, разбира се, популяризиране на бизнеса ни. Съществуват няколко основни стъпки при разработването на маркетинг в социалните мрежи.

 

Стратегия

От изключителна важност е предварителното разработване на маркетинг стратегия. По този начин определяме какви точно са целите ни, тоест какво искаме да постигнем. 

  • Нашият клиент

На първо място, необходимо е подробно да проучим профила на клиента си – кого искаме да достигнем, кой е той, какви са неговите нужди и интереси, какъв тип съдържание би бил подходящ за него? Ако например сме бранд, който продава козметика и грижа за кожата, бихме искали да достигнем предимно до млади жени и такива на средна възраст. Съответно трябва да определим какъв точно е профила на клиента ни – какви са неговите интереси, хобита, навици, бранд влияния, в кои социални мрежи прекарва време, какво точно прави в тях и т.н. 

  • Социални платформи

Оттук идва и втората стъпка при изготвянето на стратегия, а именно избора на социални платформи. Най-популярните социални мрежи са Facebook, Instagram, Youtube, TikTok, Twitter, Pinterest, LinkedIn и други, чрез които лесно можем да достигнем до нашите клиенти. Трябва да познаваме особеностите на всяка отделна платформа, за да боравим успешно с нея. Продължавайки примера отпреди малко, след като сме решили, че ще продаваме козметика на млади жени и такива на средна възраст, то най-подходящо би било да изберем за платформи Instagram, TikTok или Youtube, в които младите хора прекарват по-голяма част от времето си. 

  • Съдържание

На последно място, идва въпросът какъв тип съдържание трябва да създаваме? Вече познавайки аудиторията си, знаем, че съдържанието трябва да отговаря на нейните нужди. То трябва да изпъква сред това на останалите и да носи истинска стойност за клиента. От помощ може да се окаже самата ни конкуренция, тъй като е важно да  проучим кои са конкурентите ни, да разгледаме това, което те създават, и да се стараем да бъдем дори по-добри. Разбира се, задължително е да се възползваме от възможностите, които самите социални платформи ни предоставят, да ангажираме аудиторията си, като насърчаваме обратната връзка, и да преизползваме съдържанието си веднага щом открием най-правилната за нас стратегия.

 

Планиране и публикуване

Веднъж започнали с това, нашето присъствие в социалните мрежи трябва да бъде постоянно. Според статистики за 2022 г. над четири милиарда души по света използват социалните мрежи, което е допълнителна мотивация за нас да се позиционираме възможно най-скоро в тях. Ето защо, след като изградим подходяща за нас стратегия, е време да планираме какво и кога ще публикуваме. За целта можем да използваме различни инструменти, с които да улесним работата си като например готови онлайн планери. С тяхна помощ можем да използваме автоматизация и отложено публикуване, да публикуваме по график и да следим социалната ангажираност на публикациите ни. Това би било от голяма полза, тъй като пести значително време. Тук идва въпросът: колко често трябва да публикуваме? Истината е, че го правим тогава, когато наистина имаме качествено съдържание, причина за публикуване и ясна цел. Ако това е рядко, има шанс аудиторията ни да загуби интереса си към нас или да ни забрави. Но, ако е прекалено често, рискуваме да станем досадни. Най-важното обаче е да експериментираме, за да открием най-ефективния за нас начин.

 

Вслушване в аудиторията 

Мнението и обратната връзка от клиентите са от изключителна важност, ако целим да ги задържим като такива. Не само трябва да наблюдаваме къде и какво се говори за нас, но и да насърчаваме последователите си да го правят и най-вече да вземаме предвид казаното и да се стремим да се подобряваме.  По този начин печелят и клиентите ни, и самите ние, тъй като изграждаме доверие и чувство за сигурност у тях.

 

Анализ на резултатите 

Време е да погледнем всичко, което сме свършили, и да преценим как сме се справили. Изпълнили ли сме зададените от нас цели? Ако да, какво още може да се подобри? Тук можем да измерим успеха на публикациите си и въздействието върху аудиторията ни чрез следните показатели: ангажираност, достигане, брой последователи, импресии, прегледи на видео, посещения на профила, споменавания и споделяния. Освен това, различните платформи ни дават възможността да измерваме показателите с помощта на инструменти като Facebook Analytics, Instagram Insights, Google Analytics и други.

 

Имайки предвид всичко казано досега, не трябва да се колебаете, а при първа възможност да се възползвате от възможностите, които маркетингът в социалните мрежи предлага. А как точно би ни помогнал? Той утвърждава разпознаваемостта на бранда и подобрява бранд присъствието сред потребителите на социалните мрежи. Освен това, спомага значително за увеличаване на продажбите и не само ни свързва с вече установената ни аудитория, но и ни помага в откриването на нови клиенти. 

Рекламирайте бизнеса си по нов и по-ефективен начин с Маркадемикс

Изпратете ни запитване за работа с нас!